Kuidas tavajalatsitelt paljajalujalatsitele üle minna?

Nagu füsioterapeut Marii Meinberg meile intervjuus ütles, siis paljajalujalatsid sobivad igaühele. Vajalik on vaid piisav ettevalmistus enne paljajalujalatsite ostmist ning igapäevast kandmist.

Alusta lihtsatest muudatustest ja jalaharjutustest

Paljajalujalatsites ja tavajalatsites kõndimine erinevad teineteisest jalatsi omaduste tõttu. Tavajalatsitega kohanenud keha joondus ja kõnnimuster vajavad ümberharjumist juba enne, kui paljajalujalatsid jalga panna.

1. Käi nii palju paljajalu kui võimalik!

Kõige lihtsam on oma keha paljajalujalatsiteks ettevalmistamist alustada jalatsite jalast võtmisega. Loobu toas sussidest ja võimalusel ka sokkidest. Kõnni paljajalu murul ja samblal, aga anna jalgadele võimalus proovida tunnetada ka asfalti, kruusa, multši, liiva, käbisid ja juurikaid. Isegi lund ja jääd!

Kui sa pole harjunud paljajalu õues või erinevatel tekstuuridel käima, siis esimestel kordadel on su jalatallad tõenäoliselt väga tundlikud ja võid tunda isegi valu. Proovi esimesi katseid nautida, masseerides asfaldikonarustega oma jalataldu ning sumpa liivas, kasutades tõukamiseks rohkelt varvaste jõudu.

2. Kaasa jalaharjutused igapäevastesse toimetustesse

Jalaharjutusi saad teha näiteks hambaid pestes, telekat vaadates, koristades, raamatut lugedes, laua ääres süües või tänaval kõndides, lapsega mänguväljakul olles. Kõik järgnevad harjutused on sobilikud igas eas, ka lapseootel emadele ja väikestele lastele!

  1. Seisa kord ühe, kord teise jala peal (sobib hästi hambapesuga – vaheta ka hambapesukätt 😉 ).
  2. Seisa, labajalad puusade laiuselt nii, et kõik varbad vaatavad otse ette (see võib tähendada, et suured varbad vaatavad natuke sissepoole) ja tõuse päkkadele. Pane tähele, et hüppeliigesed ei vajuks välja- ega sissepoole, vaid jääks põlvega samale joonele! Tõuse päkkadele ja lase alla. Kas tunned, kuidas sääre-, reie- ja tuharalihased aktiveeruvad?
  3. Kortsuta põrandal rätikut varvastega kokku. Seda on mugavam teha istudes.
  4. Seisa paljajalu või paljajalujalatsites trepiastmel, uksepakul või tänava äärekivil varvaste peal nii, et kannad on üle ääre. Tõsta ja langeta kandu kordamööda. Nii aitad säärelihase venimisele kaasa, mis võib tavajalatsite kannakõrgendusest tingituna olla lühenenud.
  5. Istu toolil või diivanil sirgelt, paljad jalad maas. Tõsta varbad üles nii, et päkk jääb maha. Langeta varbad. Korda seda nii palju kordi, kui on mõnus ja mugav.
  6. Kui eelmine punkt on sinu jaoks lihtne, siis proovi tõsta ainult suured varbad ja väiksed jätta maha. Seejärel vastupidi: väiksed varbad üles ja suured varbad maas.
  7. Kui ka see on mugav, siis proovi alustada varvaste maast tõstmist suurest varbast, ühe varba haaval. Ja samamoodi proovi neid uuesti langetada ühe varba haaval.
  8. Korja põrandalt väikeseid asju varvastega – pliiatseid, mänguasju, palle/kuule, liimipulki, mida iganes majapidamisest leiad! Seda saad ka õues teha, korjates varvastega käbisid, liivateri või kiviklibu hunnikusse.

3. Masseeri jalataldu

Jalalabade masseerimine aitab avada liigeseid ja luid, teha ruumi labajalalihastele, mis on tavajalatsite kandmisest uinunud, ning parandada verevarustust jalgades.

Kasuta massaažiks erineva tekstuuriga pindu – kokku kortsutatud/rullitud rätikud, liiv, kruus, asfalt, oksad. Toas on väga mugav kasutada massaažiks väikest palli (näiteks golfi- või tennisepall), mida istudes või seistes jalatalla all veeretada.

Kasuta massaažiks oma käsi! Istu põrandal või toolil/diivanil ning võta üks jalg endale sülle. Mudi jalatalda kannast suure varbani, kannast teise varbani ja nii edasi kuni väikse varbani kogu jalatald on soojaks muditud. Kui sul on vasak jalg süles, siis võta ta parema käega sõrmseongusse (parem jalg vasaku käega) ehk pane sõrmed kõikide varvaste vahele. Kui see on valus, siis masseeri päkka ja varbaid eraldi ning proovi mõne aja pärast uuesti. Proovi varbaid käega sõrmseongusse võtta iga päev, kuni see muutub mugavaks.

Kui oled varvaste sõrmseongusse võtmisega sõbraks saanud, siis järgmisena liiguta sõrmseongus olevaid varbaid üles-alla, tee kaheksaid. Samal ajal teise käega masseeri jalatalda ja jalapealset kannast piki liigeseid päkani.

Kui oled ühe jala masseerimise lõpetanud, siis pane jalad kõrvuti maha ja võrdle neid. Üks jalg näeb välja elav ja särav, kuid teine on tuhm! 🙂

Esimene jalutuskäik paljajalujalatsites

Kui tunned, et ei jaksa enam ära oodata, millal juba paljajalujalatsites õue kõndima saaks minna, siis järgi neid juhiseid:

  1. Alusta lühikesest jalutuskäigust. Võib piisata 10-30 minutist.
  2. Katseta aeglast ja kiiret kõndi.
  3. Jäta meelde: tõukad tagumise jalaga ja maandud pehmelt esimese jalaga.
  4. Kõndides puudutab maapinda esimesena kand, siis labajala keskosa ja seejärel päkk, millelt toimub tõukamine.
  5. Vaata kõndides kaugele enda ette, mitte alla jalatsininadele.

Võta esimesed nädal-kaks rahulikult ning tõsta järk-järgult paljajalujalatsites veedetud aega.

NB! Kindlasti ära mine esimesel korral mitmeks tunniks šoppama või linnaekskursioonile!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.