Posted on Lisa kommentaar

Paljajalujalatsid – alternatiiv paljajalu käimisele

Paljajalu on kõige parem käia. Paljajalujalatsid on paremuselt teisel kohal.

Mis on paljajalujalatsid? Kellele need on mõeldud ja milleks on need head? Miks võiks neid eelistada lastele ja kas võiks need olla valik ka täiskasvanule?

Paljajalujalatsid (ingl k barefoot shoes, minimalist shoes) võimaldavad, nagu nimetuski vihjab, näiliselt kõndida paljajalu. See tähendab, et jalatsi eesmärk on jalga kaitsta keskkonnatingimuste eest, kuid samal ajal mitte piirata jala liikumist.

Miks on kõige tervislikum kõndida paljajalu?

Paljajalu kõndides:

  • saab meie aju signaale, et igal pinnasel ei ole võimalik samamoodi astuda.
  • on rüht loomulikus asendis.
  • jaotub keharaskus jalatallal ühtlaselt.
  • teevad kõik lihased tööd, et inimest püsti hoida.
  • saavad varbad välja sirutuda, et tõugata ja astumisel tasakaalu hoida.
  • saavad stimulatsiooni jalatalla närvid. Tööd teevad lihased jalalabas, säärtes ja terves kehas. Kõik sidemed jalalabas ja säärtes saavad piiramatult liikuda.

Kõik need faktid on olulised, mõistmaks, mis on paljajalujalatsite eesmärk: lubada jalgadel toimida nii, nagu nad on looduse poolt loodud. Loodus on jalad vorminud meistriteoseks, mida võib võrrelda kirikuvõlviga. Inimese jalgades on kolmandik kõikidest kehas olevatest luudest! Jalataldades on samapalju närve kui peopesades!

Seega on jalgade ja üldise heaolu mõttes ääretult ebaaus ja ebaloomulik panna jalga jalatsid, mis ei vasta paljajalujalatsite kriteeriumidele.

7 kriteeriumit

Kaneelirulliks painduv leguano jalatsite tald. leguano kosmo braun talvesaapad, paljajalujalatsid
leguano paljajalujalatsid on kõik ülipainduva tallaga, mida saab lausa “kaneelirulliks” keerata. Kõikide tootjate paljajalujalatsite tallad nii painduvad ei ole. Piisab ka J- või U-kujuliseks paindumisest ning jalalihased saavad juba hoopis teistsugust treeningut kui tavajalatsid seda võimaldavad.

Paljajalujalatsiks ei kvalifitseeru igasugune õhukese tallaga ja kerge jalanõu.

Kõige olulisemad seitse kriteeriumit, mille järgi hinnata, kas tegu on jalasõbralike jalatsitega:

  1. Kand ja varvas on samal kõrgusel (ingl k zero drop)
  2. Avar jalakujuline esiosa, milles varvastel on ruumi vabalt liikuda, igale varbale on olemas oma koht (kas suur varvas saab olla otse, sirgelt?)
  3. Painduv tald, mis liigub jalaga kaasa
  4. Kaalult kerged
  5. Jalatseid on võimalik jala külge kinnitada (nt paelte või krõpsudega)
  6. Puuduvad võlvitoestused
  7. Puuduvad kanna- jm pehmendused

Sõltuvalt kandja kogemusest ja valmisolekust paljajalu kõndimisele, on kas boonuseks või häirivaks elemendiks veel talla paksus:

  • Mida õhem (ja samal ajal painduv!) on jalatsi tald, seda rohkem saab aju tagasisidet maapinnalt ning seda hoolikamalt on vaja kõnnakut kontrollida ja vastavalt maapinnale kohandada (mõtle võrdluseks näiteks paljajalu kõndimisele kõval asfaldil ja pehmel murul).
  • Mida paksem on tald (kuid siiski painduv!), seda lihtsam on algajal paljajalujalatsi kandjal kohaneda uue sammurütmi ja muutustega.

Lastel, eriti algajatel kõndijatel, ei ole üldse probleemi õhukese tallaga jalatsitega harjumisel, sest nende keha on väga hea kohanemisvõimega. Teiste sõnadega – lapsed ei ole veel omandanud kindlaid liikumismustreid ning nende keha kohaneb kiirelt muutustega.

Erinevate tootjate paljajalujalatsid on väga erinevad nii talla paksuse, painduvuse kui väljanägemise poolest, kuid kõik peaksid siiski vastama eeltoodud seitsmele kriteeriumile. Kõiki jalatseid, millel jääb täitmata 1-2 ülaltoodud nõudmistest, nimetatakse inglise keeles barefoot-friendly (lühendina on kasutusel “bff”) jalatsiteks, kuid ülal nimekirjas paksus kirjas olevad kriteeriumid peaksid siiski kindlasti täidetud olema.

Kellele sobivad paljajalujalatsid?

  • Tervetele lastele on paljajalujalatsid parim valik kõige loomulikumaks jalgade arenguks. Alles kõndima hakkav laps ei teagi veel, mis on jalatsid ja kui ta käib algusest peale õhukese ja painduva tallaga jalatsitega, on lapse jalgadel kõik võimalused kõige paremaks arenguks loodud.
    Laste jaoks, kes on juba mõned aastad kandnud tavajalatseid, võib esmapilgul paljajalujalatsitele üleminek olla harjumatu, kuid kohanemine õhema ja painduva tallaga on lastel lihtsam.
    Pikaajaliste (nt neuroloogiliste või jalgadega seotud) diagnoosidega lapsed võivad vajada eritähelepanu, mistõttu tasub konsulteerida asjatundjatega (füsioterapeutide, ortopeedide, taastusraviarstidega).
  • Tervetele inimestele igas vanuses, kes on valmis võtma vastutuse oma jalgade tervise eest. Vastutuse võtmine tähendab laiemas pildis valmisolekut tegema eeltööd oma jalgade kohta: millised on just Sinu jalgade mõõdud, omadused, tugevused ja nõrkused ning teha jalatsite valik lähtuvalt saadud vastustest.
  • Sportlastele, kes soovivad saavutada rohkem ja kiiremini ilma vigastusteta. Ainult paljajalujalatsid võimaldavad kasutada jalgu ja lihaseid ning varvaste toetuspinda ja tõukemehhanisme maksimaalselt. Põhjus on lihtne – need ei piira varbaid, pöia ümbert ega tõsta kanda ebaloomulikult kõrgele.

Üldkriteerium: mida noorem oled, seda suurema tõenäosusega on Su jalad valmis muutustega kohanema. Mida suuremad on jalgadega seotud traumad (tehtud on operatsioone, on olnud labajala-, hüppeliigese, põlve- või puusavigastusi) või mida tõsisem on diagnoos (hallux valgus, haamervarvas, plantaarfastsiit vmt), seda hoolikamalt tuleb jalatseid valida, sõltuvalt jalgade ja kandja valmisolekust muutusteks. NB! Paljajalujalatsite sees võib kasutada ortopeedilisi sisetaldu.

Paljajalu kivisel maapinnal liikumine on väljakutse tervele kehale ja meelele.

Loe lisaks:

Tutvu paljajalujalatsitega

Vaata kõiki jalatseid

Kommentaarid