Mis on paljajalujalatsid – alternatiiv paljajalu käimisele

Mis on paljajalujalatsid? Kellele need on mõeldud ja milleks on need head? Miks võiks neid eelistada lastele ja kas võiks need olla valik ka täiskasvanule?

Paljajalujalatsid (ingl k barefoot shoes, minimalist shoes) võimaldavad, nagu nimetuski vihjab, näiliselt kõndida paljajalu. See tähendab, et jalatsi eesmärk on jalga kaitsta keskkonnatingimuste eest, kuid samal ajal mitte piirata jala liikumist.

Miks on kõige tervislikum kõndida paljajalu?

Paljajalu kõndides:

  • saab meie aju signaale, et igal pinnasel ei ole võimalik samamoodi astuda.
  • on rüht loomulikus asendis.
  • jaotub keharaskus jalatallal ühtlaselt.
  • teevad kõik lihased tööd, et inimest püsti hoida.
  • saavad varbad välja sirutuda, et tõugata ja astumisel tasakaalu hoida.
  • saavad stimulatsiooni jalatalla närvid. Tööd teevad lihased jalalabas, säärtes ja terves kehas. Kõik sidemed jalalabas ja säärtes saavad piiramatult liikuda.

Kõik need faktid on olulised, mõistmaks, mis on paljajalujalatsite eesmärk: lubada jalgadel toimida nii, nagu nad on looduse poolt loodud. Loodus on jalad vorminud meistriteoseks, mida võib võrrelda kirikuvõlviga. Inimese jalgades on kolmandik kõikidest kehas olevatest luudest! Jalataldades on samapalju närve kui peopesades!

Seega on jalgade ja üldise heaolu mõttes ääretult ebaaus ja ebaloomulik panna jalga jalatsid, mis ei vasta paljajalujalatsite kriteeriumidele.

7 kriteeriumit

  1. Kand ja varvas on samal kõrgusel (ingl k zero drop)
  2. Avar jalakujuline esiosa, milles varvastel on ruumi vabalt liikuda, igale varbale on olemas oma koht (kas suur varvas saab olla otse, sirgelt?)
  3. Painduv tald, mis liigub jalaga kaasa
  4. Kaalult kerged
  5. Jalatseid on võimalik jala külge kinnitada (nt paelte või krõpsudega)
  6. Puuduvad võlvitoestused
  7. Puuduvad kanna- jm pehmendused

Paljajalujalatsiks ei kvalifitseeru igasugune õhukese tallaga ja kerge jalanõu. Vaatame lähemalt neid seitset kriteeriumi:

  1. Kand ja varvas on samal kõrgusel (ingl k zero drop)

Kontsa ja kõrgendusteta tald tagab jalgade loomuliku asendi, mis omakorda võimaldab hoida õiget rühti ja vähendab survet liigestele. Ka väga väike kannakõrgendus mõjutab oluliselt keha asendit.

0 mm ehk ilma kõrgendusteta vs 10 mm ehk kõrgenduste ja kontsaga. Foto: www.rei.com

Alloleval pildil vasakul on näidatud kehahoiak ilma kõrgendusteta jalanõus või paljajalu. Paremal on näidatud kannakõrgendusega jalatsite mõju kehahoiakule. Tulemuseks on on asend, kus puusad on ees ning selg nõgus.  Sealt edasi on kerged tulema ka seljavalud.

Foto: www.earthrunner.com 
  1. Avar jalakujuline esiosa (ehk jalatsi “nina”), milles varvastel on ruumi vabalt liikuda, igale varbale on olemas oma koht 

Lihtsalt öeldes on barefoot jalatsite ninakuju selline, et kõik su varbad sinna kenasti ära mahuksid, ilma et nad oleksid kokku surutud ja kitsikuses. Enamus tavajalatsitel on kitsas ninakuju, mis eeldab, et keskmine varvas on kõige pikem. Päris elus on aga kõige pikem esimene või teine varvas. Seega on oluline jälgida, kasas suur varvas (ja ka teised varbad) saavad olla otse, sirgelt.

Vasakul jalats, mis on jalakujuline, paremal kitsas terva ninaga jalats ja see, missuguseks peab jalg moonduma sellist jalatsit kandes.
Foto: www.softstarshoes.com

Kitsast kinganinast tingituna on tavajalatsites varbad kokku surutud. Kokku surutuna ei saa nad aga täita oma funktsiooni ehk kanda keha raskust. Tagajärjeks on seljavalud, aga ka erinevad jalahädad, seal hulgas jalanukkide (hallux valgus) teke, suure varba viltu kasvamine, varbaküünte sissekasvamine jne.

  1. Painduv tald, mis liigub jalaga kaasa

Tänu õhukesele ja painduvale tallale teevad su jalalihased rohkem tööd ning muutuvad tugevamaks. Tugevad jalad on aga terve keha alus. Painduv tald liigub su jalaga kaasa ning võimaldab jalal liikuda loomulikult. Jäiga tallaga jalats teeb kõndimise raskemaks, kuna jalats ei tee jalatallaga koostööd. Hea näide on siin varbavahesandaalid. Kui varbavahesandaalil on jäik tald, kipuvad nad sageli varbakinnitusest katki nimema, kuna tald ei liigu jalalabaga kaasa. Kui samasuguse jalatsi tald on painduv ja liigub jalaga kaasa, ei teki varbavahekinnitusele survet ning see ei lähe ka katki.

Paljajalujalatsite tald liigub jalaga kaasa nagu teeb seda jalatald. Foto: Leguano
  1. Kaalult kerged

Tunne, mis paljajalujalatsites tekib on võrreldav näiteks tundega, et sul on sokid jalas. Jalats on ümber jala, kuid ei ole eraldi raskus, mis tekitaks lihaspingeid jalas. Sest paljajalu kõndides ei ole jalal sellist raskust ja paljajalujalatsi eesmärk on n-ö imiteerida paljajalu olemise/käimise/jooksmise/liikumise tunnet ja omadusi.

  1. Jalatseid on võimalik jala külge kinnitada 

Kui jalats pole korralikult jala külge näiteks paelte või krõpsudega kinnitatud, siis tekib kehal ja jalataldadel instinkt hoida varvastega kinni jalatsi sisetallast. Varvaste krampis hoidmine võib tähendada pingeid/valusid jalalabas ning talvisel ajal hakkab jalgadel kiiremin külm, kuna jalg on kogu aeg pinges ja veri lihtsalt ei pääse varbaid soojendama.

  1. Puuduvad võlvitoestused

Võlv on üks imeline asi. Nii looduses, arhitektuuris kui ka inimese kehas. Võlv suudab kanda suurt raskust, ilma et ta oleks toestatud. Miks me teda siis jalatsitega toestada tahame? 

Foto: Guillaume CHANSON Getty Images

Nii lihtne see ongi. Võlv ei vaja toestust. Kui me kanname jalatseid, mis pakuvad võlvile kunstlikku tuge, muutuvad meie jala lihased laisaks. Lihased ei tee enam tööd, nad muutuvad nõrgaks ning kui kunstliku toe eemaldame, ei ole enam lihaseid, mis võlvi hoiaksid. Nõrgad jalalihased tähendavad aga muu hulgas seda, et saad kergemini sportides jalavigastusi. Ja kuna su lihased on laisad, on need vigastused ka rasked paranema.

  1. Puuduvad kanna- jm pehmendused

Sõltuvalt kandja kogemusest ja valmisolekust paljajalu kõndimisele, on kas boonuseks või häirivaks elemendiks veel talla paksus:

  • Mida õhem (ja samal ajal painduv!) on jalatsi tald, seda rohkem saab aju tagasisidet maapinnalt ning seda hoolikamalt on vaja kõnnakut kontrollida ja vastavalt maapinnale kohandada (mõtle võrdluseks näiteks paljajalu kõndimisele kõval asfaldil ja pehmel murul).
  • Mida paksem on tald (kuid siiski painduv!), seda lihtsam on algajal paljajalujalatsi kandjal kohaneda uue sammurütmi ja muutustega.

Lastel, eriti algajatel kõndijatel, ei ole üldse probleemi õhukese tallaga jalatsitega harjumisel, sest nende keha on väga hea kohanemisvõimega. Teiste sõnadega – lapsed ei ole veel omandanud kindlaid liikumismustreid ning nende keha kohaneb kiirelt muutustega.

Samuti tuletavad õhukesed tallad sulle meelde, kui sa kõndides jalgu mõttetult trambid. Pehmendatud paksude taldadega jalatsid on õpetanud meid jalgu trampima, eriti just kiiresti kõndides. Trampides paneme terve keha raskuse kandadele, mistõttu liigub põrutus edasi põlvedesse, puusadesse, selgroogu mööda üles kaelani.

Foto: http://nymag.com/health/features/46213/index4.html

Paljajalu ning barefoot jalatsites kõndides paned esimesena maha varvaste osa või jalalaba keskmise osa ning alles siis kanna. Muud moodi kõndides oleks lihtsalt valus. Seega õpetab õhuke tald sind uut moodi, su keha säästvalt, kõndima.

Ja lõpetuseks, õhukese tallaga jalatsites kõndimine avab täiesti uue sensoorse maailma. Tundub ilmselt veider, aga õhukeste taldadega jalatsites kõndimine annab sarnase naudingu nagu erinevate maitsete degusteerimine. Jalatallas on tuhandeid närve, mis paljajalu kõndides annavad edasi infot maapinnast, millel kõnnid. Kivid masseerivad jalgu, liiv paitab neid, puuoksad venitavad lihaseid. 

Erinevate tootjate paljajalujalatsid on väga erinevad nii talla paksuse, painduvuse kui väljanägemise poolest, kuid kõik peaksid siiski vastama eeltoodud seitsmele kriteeriumile. Kõiki jalatseid, millel jääb täitmata 1-2 ülaltoodud nõudmistest, nimetatakse inglise keeles barefoot-friendly (lühendina on kasutusel “bff”) jalatsiteks, kuid ülal nimekirjas paksus kirjas olevad kriteeriumid peaksid siiski kindlasti täidetud olema.

Kellele sobivad paljajalujalatsid?

  • Tervetele lastele on paljajalujalatsid parim valik kõige loomulikumaks jalgade arenguks. Alles kõndima hakkav laps ei teagi veel, mis on jalatsid ja kui ta käib algusest peale õhukese ja painduva tallaga jalatsitega, on lapse jalgadel kõik võimalused kõige paremaks arenguks loodud.
    Laste jaoks, kes on juba mõned aastad kandnud tavajalatseid, võib esmapilgul paljajalujalatsitele üleminek olla harjumatu, kuid kohanemine õhema ja painduva tallaga on lastel lihtsam.
    Pikaajaliste (nt neuroloogiliste või jalgadega seotud) diagnoosidega lapsed võivad vajada eritähelepanu, mistõttu tasub konsulteerida asjatundjatega (füsioterapeutide, ortopeedide, taastusraviarstidega).
  • Tervetele inimestele igas vanuses, kes on valmis võtma vastutuse oma jalgade tervise eest. Vastutuse võtmine tähendab laiemas pildis valmisolekut tegema eeltööd oma jalgade kohta: millised on just Sinu jalgade mõõdud, omadused, tugevused ja nõrkused ning teha jalatsite valik lähtuvalt saadud vastustest.
  • Sportlastele, kes soovivad saavutada rohkem ja kiiremini ilma vigastusteta. Ainult paljajalujalatsid võimaldavad kasutada jalgu ja lihaseid ning varvaste toetuspinda ja tõukemehhanisme maksimaalselt. Põhjus on lihtne – need ei piira varbaid, pöia ümbert ega tõsta kanda ebaloomulikult kõrgele.

Üldkriteerium: mida noorem oled, seda suurema tõenäosusega on Su jalad valmis muutustega kohanema. Mida suuremad on jalgadega seotud traumad (tehtud on operatsioone, on olnud labajala-, hüppeliigese, põlve- või puusavigastusi) või mida tõsisem on diagnoos (hallux valgus, haamervarvas, plantaarfastsiit vmt), seda hoolikamalt tuleb jalatseid valida, sõltuvalt jalgade ja kandja valmisolekust muutusteks. NB! Paljajalujalatsite sees võib kasutada ortopeedilisi sisetaldu.

Kui soovid lugeda veel rohkem paljajalujalatsite eeliste kohta, siis siin on paar head kokkuvõtet sulle. Oleme neid kasutanud ka oma artikli kirjutamisel:

1. https://www.earthrunners.com/blogs/minimalist-sandals/strong-feet-naturally?_pos=2&_sid=0dade4814&_ss=r 

2. https://www.thefootcollective.com/barefoot/ 

3. https://www.softstarshoes.com/minimal-footwear 

4. https://www.solefit.ca/health/choosing-kids-shoes-healthy-minimalist-footwear-children/